A zalai közgyűjtemények, valamint Máday Norbert kecskeméti
és Fekete György keszthelyi magángyűjtő becses, az 1848–1849-es forradalmat és
szabadságharcot idéző dokumentumaiból, fegyvereiből, ábrázolásaiból,
ereklyéiből nyílt kiállatás a Göcseji Múzeumban. Ismét elmerülhetünk a korszak
felemelő és tragikus történetében. Ilyen emelkedett pillanatokban kíván az
ember – időnként – verset olvasni. Régóta őrzöm (talán ajándéknak szántam
valamikor), most került kezembe Emil Biela lengyel költő, prózaíró, irodalomtudós
apró verseskötete. (Fordította, szerkesztette Zsille Gábor, Masszi Kiadó,
Budapest, 2003.) A szerkesztő utószavában Faludy György tézisét, miszerint a szonett
esetében tizennégy sorba gyömöszölünk hetven sort, és egyetlen fölös jelző
mindent elront, a japán eredetű haiku dicséretére alkalmazza, mely tizenhét
szótagba gyömöszöl hetven sort, lévén a tömörítés kifinomult művészete.
(86. oldal) A kötet európaiul írt verseiből most hármat idézünk a
Mint óezüstöt tisztogat és a Ki mások szívében lakik (36., 37.,
67. oldal) című versciklusból.
HAMU AZ EMBER?
A múzeumi
képek előtt a gyermek
még fiatalabb.
A VILÁG LEGKISEBB MÚZEUMA
E csöpp
ökölben
is dühök, forradalmak s
elfojtott kínok.
NÉHÁNY CSEPP SZABADSÁG
Madárszárnyakról
vízcseppek
hullnak s szállnak
a Nap
házába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése